Black Friday: de dag dat de consumptiemaatschappij misschien wel op zijn extreemste is. Overal vliegen de koopjes je om de oren, althans, dat lijkt zo. Het is algemeen bekend dat grote merken je af en toe voor de gek houden. Sommige acties lijken te mooi om waar te zijn. Zo presenteerde de online kledingketen PrettyLittleThing afgelopen vrijdag een Black Friday Actie. En niet zo maar een, want ze gaven maar liefst 99% korting op sommige items. Zo kon je een trui kopen voor £ 0,15.  Hoewel er natuurlijk heel wat mensen gelukkig werden van deze actie, zoals bijvoorbeeld een meid die nu £4,00 betaalde voor £ 500,00 aan kleding, werd de stunt op Twitter enorm bekritiseerd en waren er veel mensen niet blij met deze stunt. Over het algemeen weten we wel wat er fout is aan deze industrie, maar de vraag is of we met deze kennis ook wat doen. 

Grote kledingketens zoals PrettyLittleThing en H&M laten immers massa’s kleding maken, zodat ze deze voor een lagere prijs kunnen verkopen. Dit is voor de koper natuurlijk fijn, maar de ze zien vaak niet het complete plaatje. Om kleding op grote schaal te produceren is er een grote vraag nodig. Hoe meer vraag er is, hoe meer aanbod er komt om deze vraag te beantwoorden. Grote ketens willen zo veel mogelijk winst maken op hun producten. Daarom willen ze de productiekosten van bijvoorbeeld kleding zo laag mogelijk houden. Om zo goedkoop mogelijk te produceren wordt er veel gebruik gemaakt van kinderarbeid, omdat dit relatief goedkoop is met het oog op loonkosten. De werkomstandigheden in deze productiefabrieken zijn ondraaglijk. Ook is deze productie super schadelijk voor het milieu. Om één T-shirt en één spijkerbroek te maken wordt er 20.000 liter water gebruikt tijdens de productie. Deze hoeveelheid staat gelijk aan 175 keer in bad gaan.

Dit plaatst de protestactie van Extinction Rebellion bij het H&M filiaal in Amsterdam aan het Rokin op zondag 29 november in een ander licht. De ramen waren beklad met groene verf. Niet voor niets: de internationale actiegroep die zich verzet tegen de klimaat- en ecologische crisis wilde hiermee de groenwasserij van de winkelketen onder de aandacht te brengen. H&M’s duurzame kledinglijn H&M Conscious doet zich namelijk beter voor dan deze feitelijk is. Er is enkele kritiek op de manier waarop deze kledingketen met de transparantie van deze lijn om gaat richting de pers. Om een extra schokkend effect te geven en de aandacht van mensen in de winkelstraat te trekken, stonden enkele vrouwelijke activisten naakt in de etalage. Rond 13.00 uur werd het protest door de politie stopgezet. Enkele protesteerders werden gearresteerd, wat er verder is gebeurd is nog onbekend. Of het de ideale manier was om actie te voeren is de vraag, maar dat het aandacht voor de problemen van de ‘fast fashion’ industrie heeft opgeleverd staat vast.

Wil je nog meer weten over Extinction Rebellion en waar zij voor staan?
Check hun website hier: https://extinctionrebellion.nl/

0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Data is een drama

Een blik op de verontrustende CO2-uitstoot van data met een oproep tot bewuster gebruik.