Door Esmee Tol & Madelief Mühren
Wie veel op Tiktok te vinden is, heeft het misschien wel voorbij zien komen: Ratatouille de Tiktok-musical. Een online musical geheel samengesteld door generatie Z, op de Tiktok-app. Wat begon als een kort liedje van 10 seconden over de hoofdpersonage Remy de rat, groeide al snel uit tot een volledig samengestelde musical, compleet met choreografie en orkest, live vanuit de woonkamers van de cast. De musical is opgezet om geld op te halen voor The Actors Fund, om musical acteurs die door de pandemie thuiszitten financieel te ondersteunen. Was de musical de hype waard of liet het nog veel te wensen over?
In augustus 2020 las Tiktokker Emily Jacobsen een artikel over de nieuwe Ratatouille-attractie die naar Disney World zou komen. Het idee bleef in haar hoofd rondspoken en ze maakte er een kort liedje over van 10 seconden. “Ode to Remy” ging even later viral, waarna er al snel memes mee werden gemaakt. Kort erna creëerde Daniel Mertzlufft een musicalversie met een koor en orkest op de achtergrond. Dit zorgde voor een creatieve golf van jonge musicalsterren en liefhebbers die hun eigen liedjes schreven gebaseerd op Ratatouille.
Maanden lang was mijn for you page gevuld met Ratatouille musical content, het ene na het andere creatieve lied vloog om mijn oren. Het was een mooi moment: musicalsterren en liefhebbers kwamen samen om het beste van de pandemie te maken. Duetten ontstonden, mensen vulden elkaar aan in hun zelfgeschreven liedjes, allemaal via filmpjes van maximaal 60 seconden. Niet alleen muziek kwam aan bod, maar ook choreografie, kostumering, uitgebreide set designs, grafisch design van de posters, licht en zelfs stagemanagement. Werkelijk ieder vlak van de musical werd besproken. Alles kwam samen in de Tiktok-musical, opgezet door Seaview Productions. Voor The Actors Fund is uiteindelijk 1,9 miljoen dollar opgehaald.
Een paar dagen voor de première werd de cast bekend gemaakt. Persoonlijk was ik erg blij om Kevin Chamberlin gecast te zien als Auguste Gusteau, de kok die Remy de rat inspireert om een carrière in de keuken te beginnen. Chamberlin zullen de meesten van ons kennen als Bertram uit de serie Jessie. Nog een bekend gezicht is Adam Lambert, die al jaren Freddie Mercury vervangt in Queen.
Eenmaal aan de show begonnen viel Remy, de hoofdrol (gespeeld door Tituss Burgess) wat tegen. Hij speelde iets te overdreven. Ratatouille is natuurlijk een kinderfilm, maar dan hoeft de musicalversie niet meteen kinderachtig te worden. De andere hoofdrol daartegen had niet beter gecast kunnen worden; de rol van Linguini is Andrew Barth Feldman op het lijf geschreven. Ook Remy’s vader (Wayne Brady) en Colette (Ashley Park) kwamen geloofwaardig in hun rol over. Brady had een volledig kostuum aan waardoor zijn rol als rat overtuigend was, en Park zette haar personage precies neer als de Colette die we kennen uit de originele film.
Maar met alleen een getalenteerde cast red je het natuurlijk niet. Bij het woord ‘musical’ verwacht je toch echt wel een groep acteurs en dansers op een podium, in kostuums, met een vet decor – of in ieder geval iets wat daarop lijkt. Aan inspiratie geen gebrek: op TikTok gingen choreografen, decorontwerpers en kostuumdesigners volledig hun gang. Maar het blijft natuurlijk een musical in coronatijd. De daadwerkelijke show die door meer dan 200.000 mensen gestreamd werd, was een samenstelling van video’s die de acteurs zelf vanuit hun quarantaine-stekje gefilmd hadden. Hierdoor kreeg je van de show af en toe een beetje het gevoel alsof het een auditietape van 40 minuten was, waar toevallig een Broadway orkest onder gemonteerd was. Van alle grootse ideeën vanuit team TikTok was vrij weinig te bekennen.
Verder is het natuurlijk lastig voor het creatieve team om de acteurs vanaf een afstand te regisseren en te stylen, maar het feit dat er in het ensemble meer geloofwaardige ratten zaten dan in de main cast kan eigenlijk niet. Met alle fantasie in de wereld kun je nog geen pratende, culinair getalenteerde rat maken van een man in een grijze trui.
Hoewel er nog veel verbeterpunten zitten aan deze corona-musical, is het mooi om te zien hoe creatieve mensen het beste hebben gemaakt van de situatie. Het is dan ook te hopen dat als de wereld weer open mag, er een echte volledige musical van gemaakt wordt. Eentje waar goed naar alle aspecten wordt gekeken met de originele creators van de Tiktoks. Het is mooi dat de musical zo veel mensen bij elkaar heeft gebracht. Het is voor het eerst dat een musical is samengesteld door de community. In een unieke tijd wordt unieke kunst gemaakt, en als we iets leren van Ratatouille, is het wel dat anyone can cook: iedereen kan kunst creëren.
Ratatouille: the Tiktok Musical is op het moment van het schrijven van dit artikel nog terug te kijken op YouTube.
BRONNEN
“Ratatouille The Tiktok Musical” Playbill, 1 januari 2021, https://www.playbill.com/ratatouillemusical. Geraadpleegd op 20 januari 2021.
“We started the Tiktok Ratatouille musical” Buzzfeed, 6 december 2020, https://www.youtube.com/watch?v=jr8Ds1w_BvU Geraadpleegd op 21 januari 2021.