Wanneer mensen mij vragen wat mijn hobby’s zijn, zeg ik nog steeds als eerste concerten bezoeken, ondanks het feit dat ik al sinds februari 2020 geen concertzaal binnen ben getreden. De livemuziekindustrie zoals we hem in maart hebben achtergelaten zal waarschijnlijk drastisch veranderen, maar niet alleen door coronarestricties. Het akkoord die het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie namelijk hebben gesloten over de Brexit is zeer nadelig voor Britse artiesten die in Europa willen toeren (en vice versa). Het kan ervoor zorgen dat (vooral de kleinere) Britse artiesten minder snel naar Europa komen met hun liveshows wanneer concerten weer toegestaan zijn. Dit is slecht nieuws voor de concert enthousiastelingen onder ons.

Zoals het er nu uitziet, moeten toerende muzikanten en hun crew voor iedere Europese lidstaat een apart werk visum aanvragen. Dit kost extra geld voor alle aparte visums van ieder crew lid voor elk land. Daarbij bepaalt ieder land zelf de regels over het werk dat gedaan mag worden onder het visum. Zo moet men in Frankrijk en Spanje belasting betalen over de behaalde winst binnen hun grenzen, maar hoeft dit niet in Denemarken en Nederland. Bovendien nemen de grenscontroles enorm veel tijd in beslag. Tussen Oekraïne en Polen (een overgang tussen een EU-lidstaat en een niet-EU lidstaat) kunnen de wachttijden oplopen tot wel 32 uur. Dit is allemaal verloren tijd, en tijd is geld.

Zelfs grotere acts die de extra visumkosten zouden kunnen dekken, kunnen in de problemen komen. Denk aan grote tours met meer crew en grotere podia die zij vervoeren in vrachtwagens van locatie naar locatie. Alle apparatuur, instrumenten en andere benodigdheden voor de optredens moeten vervoerd worden. Voorheen kon dit zonder problemen, het materiaal reisde met de artiest mee. Door nieuwe regels zouden Britse artiesten een soort materiaal paspoort (ATA-carnet) moeten aanschaffen. Dit zorgt voor stapels papierwerk en nog meer additionele kosten die er voorheen niet waren.

Degene die het meest zullen lijden onder de Brexit deal, zijn de kleinere Britse artiesten die op tour willen gaan in Europa. Persoonlijk heb ik veel onbekende Britse bands en artiesten live gezien in de kleine zalen van de Melkweg in Amsterdam. De vraag is of het straks nog wel rendabel gaat zijn voor hen. Grote bands en artiesten kunnen de kosten sneller opvangen, maar de onafhankelijke act met kleiner budget wordt flink benadeeld.

Veel artiesten zijn begonnen met het spelen van zoveel mogelijk live shows en optreden in Europa is voor meeste Britse muzikanten de eerste stap buiten eigen land. Neem bijvoorbeeld Ed Sheeran, ook hij begon in kleine zalen met weinig budget. Liveshows zijn een groot onderdeel van het groeien van een fanbase, iets wat veel lastiger gaat worden voor de beginnende artiesten.

Er zijn petities opgezet om de Britse overheid te dwingen deze zaak op te nemen in de Brexit deal. De petities pleiten voor een regeling waarbij Britse artiesten en hun entourage visumvrij kunnen reizen in lidstaten van de Europese Unie; helaas is er vooralsnog geen sprake van concrete onderhandelingen. Wel heeft het VK een ambitieus voorstel gedaan om tijdelijke zakelijke reizen toe te staan zonder benodigde visums. De EU is hier niet akkoord mee gegaan. Deze tijdelijke zakelijke reizen zouden ook tours moeten dekken, maar of dit echt specifiek is besproken is nog onduidelijk.

Het is uitermate teleurstellend dat de sector die een van de hardste klappen van allemaal heeft gekregen door COVID-19, nog meer achtergesteld wordt door de Brexit maatregelen. Al helemaal als je bedenkt dat muzikanten al nauwelijks geld verdienen aan hun muziek op streamingsplatvormen en hun winst vaak moeten halen uit het doen van liveshows. Het is dan ook vrij voorspelbaar dat de kaartjes voor concerten van Britse artiesten in prijs zullen stijgen wanneer we weer naar live evenementen mogen. Slecht nieuws voor mijn mede-liefhebbers van Britse liveshows dus.

Bronnen

Bakare, Lanre. “UK touring musicians hit by ‘double whammy’ of Brexit and Covid” The Guardian, 6 januari 2021,https://www.theguardian.com/music/2021/jan/06/uk-touring-musicians-hit-by-double-whammy-of-brexit-and-covid Geraadpleegd op 10 januari 2021

Gallardo, Christina. “UK touring artists demand EU-wide work permit for gigs post Brexit” Politico, 29 december 2020, https://www.politico.eu/article/brexit-music-uk-touring-artists-demand-eu-wide-work-permit/ Geraadpleegd op 10 januari 2021

Glynn, Paul. “Brexit: UK government music touring proposals were ‘rejected by the EU’” BBC, 30 december 2020, https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-55483105 Geraadpleegd op 10 januari 2021

Goodall, Howard. “Brexit’s Toll On Britain’s Creative Industries The Sadness & Madness that AwaitsByline times, 17 november 2020, https://bylinetimes.com/2020/11/17/brexits-toll-on-britains-creative-industries-the-sadness-and-madness-that-awaits/ Geraadpleegd op 18 januari 2021

Merrick, Rob. “Musicians will abandon tours after huge new costs and bureaucracy of Brexit deal, ministers warned” Independent, 27 december 2020, https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/brexit-deal-musicians-tours-concerts-b1779238.html Geraadpleegd op 18 januari 2021

0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Geluid als vriend en vijand

Gastschrijver Wouter Prinsen heeft de diagnose misofonie: hij kan bepaalde geluiden niet uitstaan. Toch zoekt hij regelmatig de grenzen op van de geluids- en muziekgrenzen, van John Cage tot de Japanse noise-artiest Merzbow. In dit artikel voor enClave beschrijft Wouter zijn relatie met nare en bijzondere geluiden.
Lees verhaal

Einzelgänger in Huissen

Einzelganger is de titel van het debuutalbum van Weazul, het alias van nieuw Volendams talent Stanley Plat (24).…