Een tijdje terug kwam ik een video-aankondiging voor het nieuwe album van Passenger tegen. In de twee seconden die ik aanvankelijk zag, botst een man in het voorbijgaan tegen de ‘Let it Go’-zanger aan waardoor deze uit balans raakt en tegen de muur valt van het halletje waar ze lopen. Op dat moment draait Passenger zijn gezicht en blijkt hij geschminkt te zijn als Joaquin Phoenix in de film Joker. Ik vroeg me af wat de link is tussen het nieuwe album van de singer-songwriter en de film die in 2019 op het 76ste Filmfestival van Venetië bekroond werd met de Gouden Leeuw, de prijs voor beste film.

In Joker daalt een getroebleerde man steeds verder af op een pad naar chaos en bloedvergieten. Hij heeft mentale problemen waarvoor de behandeling wordt wegbezuinigd, hij wordt met de nek aangekeken door zijn omgeving, publiekelijk uitgelachen en zelfs in elkaar geslagen. Dit leidt er uiteindelijk toe dat Arthur Fleck verandert in The Joker, de schrik van Gotham en latere aartsvijand van Batman.

Passenger deelde op 20 maart 2020 een nieuw lied op Facebook en schreef daarbij: “omdat ik geloof dat in de donkerste tijden, kunst en muziek belangrijker zijn dan ooit”. Het lied, ‘The Way That I Love You’, schreef hij korte tijd daarvoor voor zijn vriendin: “Het voelde op dat moment als een schattig liefdesliedje, maar helaas verbraken we onze relatie enkele weken later”. Was liefdesverdriet de aanleiding voor de singer-songwriter om in een psychopathische gek te veranderen?

In de laatste drie maanden van 2020 volgden nog drie singles waarvan de clips gezamenlijk een drieluik vormden. Raja Virdi regisseerde de losse clips voor ‘A Song for the Drunk and Broken Hearted’, ‘Suzanne’ en ‘Remember to Forget’: één video waarin de uitvoering van het lied centraal staat, één die focust op het narratief, en een video met een sterke choreografie. Samen lijken ze één verhaal te vertellen. 

In de eerste video zien we Passenger zijn Joker-schmink bijwerken waarna zijn gezelschap en hij het podium betreden om voor een bijna uitgestorven bar te spelen. “The joker laughs alone,” zingt hij, “and the sad man sings a song for the drunk and broken-hearted”. In een naastgelegen kamer in het café zit een oudere vrouw die terugdenkt aan haar jeugd. In een flashback voeren Passenger en zijn band het lied ‘Suzanne’ op, ditmaal gekleed in witte smokings, terwijl de geschiedenis van de jeugdliefde van de vrouw haar jeugdliefde zich afspeelt. Terug in het heden is er een man met een vervelende dronk die de overige cafébezoekers een beetje lastigvalt met zijn dronkenschap. In vrijetijdskleding speelt Passenger ‘Remember to Forget’ af en de aanwezigen in het café zetten samen op de dansvloer een volledig synchrone dans in. Een dosis hartzeer was niet genoeg om Passenger eronder te krijgen en hij zet het Joker-thema daarom niet door, dit buiten de video voor ‘A Song for the Drunk and Broken Hearted’ en de albumhoes waarop een verdrietige clown te zien is met een aangebroken fles whisky in zijn hand.

Passenger is zelf de verdrietige man waarover hij zingt in ‘A Song for the Drunk and Broken Hearted’. Hij is tegelijkertijd ook degene met het gebroken hart en de dronkaard, en zingt zichzelf op dit album nieuwe moed in. “I am fine, and then I’m not. […] I’m up and down like a yoyo.”, zingt hij in openingsnummer ‘Sword from the Stone’ waarop hij verder betreurt dat hij het zwaard niet uit de steen kon trekken. Ik neem Passenger dat niet kwalijk, want volgens de legende was er dan ook wel een heel speciaal iemand voor nodig om dat te kunnen. Wat ik hem des te meer aanreken, is dat hij zonder duidelijke aanleiding aan de haal gaat met allerlei sterke karakters. Om een vergelijking met de Joker te rechtvaardigen, is Passenger niet uit het juiste hout gesneden. Hij ontstijgt met Songs for the Drunk and Broken Hearted niet het niveau van een paljas: een clownsfiguur die amuseert, maar niet meer biedt dan dat.

Bronnen
Baty, Emma. “Twitter Might Light on Fire if ‘Joker’ Wins Best Picture”, Cosmopolitan, 5 februari 2020. https://www.cosmopolitan.com/entertainment/movies/a30751548/should-joker-win-best-picture/. 4 februari 2021.

Hammond, Pete. “’Joker’ Review: Joaquin Phoenix Kills It In Dark, Timely DC Origin Movie That Is No Laughing Matter – Venice Film Festival”, Deadline, 31 augustus 2019. https://deadline.com/video/joker-review-joaquin-phoenix-robert-de-niro-dc-comics-venice-film-festival/. 4 februari 2021.

Newland, Christina. “’Incel’ Violence is Horrific, but Joker is Complex, and doesn’t take Sides”, The Guardian, 2 september 2019. https://www.theguardian.com/film/2019/sep/02/incel-violence-joker-rightwing-film-joaquin-phoenix. 4 februari 2021.

Passenger. “Passenger | The Way That I Love You (Official Video)”, Facebook, 20 maart 2020, 15:00. https://www.facebook.com/PassengerOfficial/posts/10157813559693964. 4 februari 2021.

Passenger. “Passenger | Trilogy & Behind The Scenes (Official)”, Facebook, 2 januari 2021, 19:15. https://www.facebook.com/PassengerOfficial/videos/239037457613968. 6 februari 2021.

1 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Lord Huron – ‘Long Lost’

May you live until you die: een indrukwekkende mythevorming rond hun eigen Whispering Pines studio vormde de basis voor het vierde album van Lord Huron.
Lees verhaal

De achtergrond van Jacob D. Edward

Jacob D. Edward is een folky songwriter die over intrigerende, complexe onderwerpen schrijft. Na zijn eerste twee singles, kwam afgelopen vrijdag de nieuwe single van Jacob D. Edward uit: ‘Sincerely, Jacob’. Roy de Smet interviewde hem over de thematiek van zijn nummers, zijn inspiraties en aspiraties.
Lees verhaal

Orla Gartland – ‘Woman on the Internet’

Terwijl jongeren constant op de gevaren van het internet worden gewezen, voelde Orla Gartland zich er al vroeg comfortabel. Met ‘Woman on the Internet’ legt de Ierse zangeres en songwriter een arm om de schouder van luisteraars die hetzelfde doormaken als zij.