“Waarom zou je zwanger worden als je je kind na de geboorte afstaat voor adoptie? Dan kun je toch net zo goed tot een abortus overgaan.” Deze vraag wordt in de film Broker gesteld. Er komt niet echt een antwoord, maar de film speelt op een luchtige maar toch serieuze toon met de gevolgen van zo’n besluit.

Een moeder laat haar pasgeboren baby achter bij een “babyluik” van een kerk. Als zij spijt krijgt van haar beslissing en terug komt, blijkt de baby meegenomen te zijn door twee mannen die vondelingen illegaal aan adoptieouders verkopen (de brokers). De moeder besluit hen te helpen om geschikte adoptieouders te vinden. Dit loopt uit in een soort roadmovie door heel Zuid-Korea, waarbij het drietal ook uit een tehuis een jongetje meeneemt dat niet geadopteerd is.

Tijdens hun zoektocht worden op een luchtige manier allerlei ethische kwesties benoemd. Wat voor toekomst hebben vondelingen die niet geadopteerd worden. Wat zijn de overwegingen van ouders/moeders om te kiezen voor het achterlaten van een kind. Wat maakt een gezin tot een gezin. Moeilijke vragen, die echter zo in het verhaal verweven zijn, dat het geheel luchtig blijft.

Op hun zoektocht wordt het drietal bovendien gevolgd door een paar agenten, die hopen op een heterdaad bij een overdracht. Ze hopen dan ten onrechte een groot netwerk van babyhandel op te kunnen rollen. Verder zit er ook een vermoorde gangster en zijn echtgenote in het verhaal.

Je moet goed opletten om alle intriges te kunnen volgen. De film verloopt vrij traag, maar verveelt door de vele intriges niet en geeft stof tot napraten.

0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

TICK, TICK, BOOM: een driedubbele musical

Na Hamilton en In the Heights zijn we voorlopig nog niet af van Lin-Manuel Miranda. Niet alleen co-componeerde hij voor Disneyfilm Encanto, ook regisseerde hij een nieuwe musical voor Netflix: Tick, Tick, Boom! is een musicalfilm over een musical over een musical.