Normaal hou ik niet van Nederlandse muziek, maar dit is zo goed!” reageerde iemand onder de videoclip van Onbezonnen’ van Froukje die begin dit jaar uitkwam. Met haar unieke teksten, pakkende baslijnen en actuele thema’s zorgt de 19-jarige Froukje Veenstra voor een nieuwe soort Nederlandstalige muziek, die het vooral goed doet onder jongeren. Verschillende luisteraars onder haar YouTube video’s vergelijken haar sound zelfs met bekende internationale artiesten als Billie Eilish, Dua Lipa en Lorde.

Froukje Veenstra ging vorig jaar al viraal met haar single ‘Groter dan ik’, een lied waarin zij het klimaatprobleem aankaartte, wat online meteen viraal ging. Tegelijkertijd was ze te zien bij 3FM met een cover van Same Love van Macklemore, waarmee zij luisteraars zelfs liet huilen door te zingen over lhbt-acceptatie en de moeilijkheden van opgroeien als biseksuele vrouw. Tegenwoordig is Froukje na het uitbrengen van haar eerste EP Licht En Donker niet meer te stoppen.

Haar EP begint met de rustige pianoklanken van de titeltrack. Bij het luisteren naar de eerste paar seconden zou je eigenlijk denken dat het om een droevig nummer gaat, maar tijdens het refrein loopt het nummer opeens over in een dansbare synthbeat. Deze tegenstellingen in het geluid van het nummer zijn ook te horen in de tekst, waarin het donker en licht telkens met elkaar worden vergeleken.

Het tweede nummer op de EP is ‘Heb Ik Dat Gezegd?’ waarin Froukje zingt over een thema dat voor velen herkenbaar is, namelijk het bagatelliseren van gevoelens en niemand op willen zadelen met jouw sombere emoties door te doen alsof alles goed gaat. De pijnlijke poëtische teksten worden vermengd met een pakkende beat, waardoor je bijna vergeet waar het lied werkelijk over gaat. Dit gevoel wordt perfect opgevolgd door het bitterzoete lied ‘Ik Wil Dansen’, wat gaat over het zoeken van een tijdelijke ontsnapping van je eigen gevoelens en gedachtes in het uitgaansleven. Dit lied is uitgebracht tijdens de corona-uitbraak, wat het voor velen alleen nog maar herkenbaarder maakt. 

De rest van de EP is gevuld met liedjes die je net zo hard aan het denken zetten. Zo haalt Froukje in ‘Goud’ uit naar de geldhongerige mensen, en hoe dit geld eigenlijk niet voor geluk zorgt maar de mens alleen maar hebberig maakt. De laatste twee nummers laten een wat persoonlijkere kant van Froukje zien. In ’17’ praat ze over de liefde en eigenlijk alle minder mooie gevoelens die het met zich meebrengt, zoals wanhoop en angst. Met teksten als ‘Is het gek dat ik geniet van pijn? / Als jij het maar bent die me laat zitten is het fine’ vat ze het gevoel het pijnlijke verlangen perfect samen. In het laatste nummer ‘Onbezonnen’ zingt Froukje over haar succes en nieuwe roem. Dit is een thema wat wellicht minder herkenbaar is dan de andere liedjes op het EP, maar tegelijkertijd brengt Froukje dit op een vertrouwde manier, waardoor je haar pijn en angst gelijk voelt.

Froukje zet zorgen, verlangens en gevoelens om in poëtische teksten die perfect worden ondersteund door elektrische sounds met dansbare bass lines. Dit gebruik van de Nederlandse taal in dansbare muziek is iets wat je nauwelijks ziet bij Nederpop. Samen met haar belangstelling voor actuele thema’s zorgt Froukje hiermee voor een jonge en verfrissende sound, die het zelfs goed doet bij mensen die Nederlandse muziek niet altijd liefhebben. Ondanks dat Froukje tijdens haar succes amper heeft kunnen optreden voor een groot publiek, heeft zij wel een grote groep jonge fans weten te bemachtigen en zal deze in de toekomst alleen nog maar groeien.

0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Einzelgänger in Huissen

Einzelganger is de titel van het debuutalbum van Weazul, het alias van nieuw Volendams talent Stanley Plat (24).…
Lees verhaal

La Belle Époque, Volume 1

Een dwarsdoorsnede van de Nederlandse alternatieve popmuziek komt samen op ‘La Belle Époque’. Onder leiding van Danny van Tiggele (o.a. Mister and Mississippi) is dit unieke samenwerkingsproject een bloemlezing van de eigentijdse Nederlandse muziekcultuur geworden.
Lees verhaal

De achtergrond van Jacob D. Edward

Jacob D. Edward is een folky songwriter die over intrigerende, complexe onderwerpen schrijft. Na zijn eerste twee singles, kwam afgelopen vrijdag de nieuwe single van Jacob D. Edward uit: ‘Sincerely, Jacob’. Roy de Smet interviewde hem over de thematiek van zijn nummers, zijn inspiraties en aspiraties.
Lees verhaal

Katy Kirby – ‘Cool Dry Place’

Tijdens een heftige regenbui dit voorjaar ontdekte Roy de Smet deze fijne Cool Dry Place. In 28 minuten en een paar seconden komen de meest uiteenlopende onderwerpen voorbij, verspreid over 9 liedjes. Katy Kirby verovert je hart met haar aanstekelijke popmelodieën, poëtische teksten en loepzuivere kopstem.