Jacob D. Edward is een folky songwriter die over intrigerende, complexe onderwerpen schrijft. Na zijn eerste twee singles, kwam op 20 augustus de nieuwe single van Jacob D. Edward uit: ‘Sincerely, Jacob’. Dit najaar doet hij mee aan de Waterlandse Popprijs. Tijd om meer te weten te komen over deze opkomende singer-songwriter.

Er zijn nu drie singles uit van je aanstaande debuut-EP. Ik vind alle drie de nummers een heel ander geluid en een andere sfeer hebben. Wat is het overkoepelende thema van de EP?
Het overkoepelende thema van de EP is het desillusioneren van een Romantische man in de Moderne wereld. Met Romantisch bedoel ik de historische culturele stroming (de Romantiek) waarin de emotie, het gevoel, de liefde en de natuur centraal staan. Er was ook een gevoel van gemeenschap in die tijd. De moderne tijd staat daar lijnrecht tegenover. De moderne tijd wordt getypeerd door rationaliteit, individualisme, het wegvallen van gemeenschap, met als gevolg een sterke ervaring van vervreemding en desillusie.

Dat de verschillende nummers anders klinken heeft een reden. Hoe verder de EP vordert, des te verder we van het Romantische afstruinen naar het gevoel van het Moderne. Ik heb daartoe veel verwijzingen naar de verschillende literaire en kunstzinnige stromingen gemaakt die geassocieerd worden met de periodes van Romantiek enerzijds en Modernisme anderzijds. Hetzelfde geldt voor stijlfiguren. Ik probeer de teksten en gevoelens die de nummers voor mij oproepen passend te maken bij het thema en bij de ontwikkeling die in het thema zit.

Hoe sluit je nieuwste single, ‘Sincerely, Jacob’, aan op dat thema?
In ‘Sincerely, Jacob’ refereer ik aan een Griekse mythe om de betekenis van het nummer rijker te maken. Het gebruik van Griekse mythen in het schrijfwerk is een techniek die in het Modernisme populair is. Het refereren aan, en het gebruik van Griekse mythen als symboliek is een rode draad in de EP. Voor het schrijven van dit nummer werd geïnspireerd door de mythe van Oedipus. Deze staat afgebeeld op de cover art van de single.

Toen ik ‘Sincerely, Jacob’ voor het eerst hoorde maakte ik gelijk een associatie met ‘Famous Blue Raincoat’van Leonard Cohen. Ik weet dat jij fan bent van Leonard Cohen. Welke muzikanten of tekstschrijvers hebben je geïnspireerd voor ‘Sincerely, Jacob’?
Ik vind het leuk dat je moet denken aan ‘Famous Blue Raincoat’. Die connectie had ik eigenlijk nog niet gemaakt, maar Leonard Cohen is wel mijn grootste invloed. Net als ‘Sincerely, Jacob’ is ‘Famous Blue Raincoat’ geschreven als een brief naar iemand, de connectie was mij tot nu toe ontgaan. Wat betreft je vraag, vooral Townes van Zandt heeft mij muzikaal geïnspireerd voor dit nummer. Hij schrijft heel directe openhartige teksten, gecombineerd met hele slimme symboliek die hij zich eigen maakt, net als bijvoorbeeld Jason Molina, die mij ontzettend inspireert en raakt. Townes heeft ook een heel kenmerkende manier van gitaarspelen, een eigen kijk op de combinatie van blues en folk die je vaak zag in de jaren ‘60. Ik probeerde iets in deze stijl te schrijven, gemixt met mijn eigen stijl.

Net als in de vorige singles is de stem van Noortje Jonk ook weer te horen op je nieuwe single. Hoe is jullie samenwerking tot stand gekomen en waarom werkt die zo goed?
Ten eerste, bedankt dat je hem goed vindt werken! Dat vind ik leuk om te horen. Noortje en ik zijn oude vrienden. We waren jaren geleden collega’s bij Deen, en sindsdien zijn we goede vrienden geworden. Noortje heeft een heel goed gevoel voor muziek en kan haar emotie in haar zang leggen. Ik denk dat het werkt omdat zij sowieso heel muzikaal is en een geweldige stem heeft, maar ook omdat wij elkaar zo goed kennen. Ze kent alle verhalen en betekenissen van de nummers, en door onze band kunnen we elkaar muzikaal vinden.

Als ik deze nieuwe single vergelijk met de vorige twee, vind ik de tekst hier het meest direct. Hoe denk je daar zelf over?
Dit is zeker mijn meest directe single. Hij is gericht naar mijn vader en bevat veel trauma’s die ik door hem heb opgelopen. Zoals ik al zei is het een brief naar hem, en daar wilde ik niet teveel poespas aan toevoegen.

Je bent in dit lied heel erg open. Welke vragen stel je jezelf als je schrijft over jouw verhoudingen tot andere personen?
Dat vind ik een hele goede vraag. Ik denk dat het niet zozeer vragen zijn die ik mezelf stel. Ik probeer de emoties die andere mensen in mij opbrengen te vertalen naar tekst en muziek. Ik wil dat het gevoel dat ik diep van binnen heb overkomt op het publiek. Ik denk goed na over elk stapje in een nummer, en over het effect van het samenspel tussen de tekst en melodie met betrekking tot de emotie die het overdraagt. Het komt meestal natuurlijk, ik probeer telkens nieuwe creatieve manieren te vinden om mijn emoties te vangen in woord en muziek, en om daar een lied van te maken.

Eerder in dit interview gaf je aan dat de nummers op de EP een verschuiving van het Romantische naar het Moderne zullen voorstellen. Dit lied heeft duidelijke stijlkenmerken van de Romantiek, zoals de heftige emoties, maar bevat met de referentie aan de mythe van Oedipus ook Moderne kenmerken. Welke positie heeft ‘Sincerely, Jacob’ binnen de EP?
Ik denk dat de meeste nummers die op de EP komen wel een stevige mix van Romantisch en Modernistisch zijn. Alleen ‘La Belle Dame’ is voornamelijk Modernistisch. Die heeft ook de meest metaforische en symbolische tekst. Die zal dan ook op het einde van de EP staan.

In Romantische poëzie verstopt de schrijver zich heel erg achter kleurrijke metaforen en ‘mooischrijverigheid’, waarbij er eigenlijk niets concreets wordt gezegd. Er wordt door het verstoppen achter die bloemige taal eigenlijk een soort vaagheid gecreëerd. Dat was ten minste de kritiek op Romantiek van de Modernisten. ‘Sincerely, Jacob’ is juist zeer op de man, met duidelijke taal en een glashelder en hard beeld van het gevoel en de ervaringen, gemixt met de Mythische referentie. Dat is ook in de stijl van de Modernisten. Niet alles wat Modernisten is, is in de stijl van bijvoorbeeld een T.S. Eliot of Ezra Pound. Dit is meer beïnvloed door bijvoorbeeld een Charles Bukowski.

Afgelopen juni is jouw aanvraag voor de Noord-Hollandse Popkanjerregeling toegekend. Dit fonds vanuit popkoepel NH Pop en het Prins Bernhard Cultuurfonds stelt je in staat om het uitbrengen van je EP groter aan te pakken. Welke plannen heb je hier voor?
Zoals je zegt kan ik net even meer doen met dit fonds. Het poppodium PX me hierin heeft geholpen en me als ambassadeur ondersteund. Wat betreft de plannen, ik wil op een kunstzinnige manier de betekenis van de komende singles vangen in de cover art, gemaakt door Catharina Kemper, en in twee videoclips, geregisseerd door Arvid van Woersem. Ik wil alles waar ik voor sta en wat ik cool vind betrekken bij dit project. Ik heb een grote passie voor film, dus we willen videoclips die ogen als een kortfilm en ik wil cover art die symbolisch en thematisch past bij de teksten, die dan weer beïnvloed zijn door de literatuur waar ik een ontzettende passie voor heb. Ik studeer Engelse literatuur en het lezen van boeken en poëzie is een van mijn grootste hobby’s geworden. Ik wil dit alles combineren in het eindproduct van de EP.

Je debuut-EP is zeker een ambitieus project! Ik wil nog een laatste vraag stellen over de samenwerking met kunstenares Catharina Kemper en met regisseur Arvid van Woersem. Hoe zetten jullie samen de muziek om in iets visueels?
Catharina en ik kijken naar manieren om het Romantische en het Moderne te combineren en dat te vangen in de kunstwerken die zij maakt, en om vervolgens alle kunstwerken thematisch samen te weven. Ik ben heel tevreden met onze samenwerking. Ik vertel al mijn ideeën en verlangens voor de kunstwerken en Catharina heeft voor elk werk feilloos mijn wensen kunnen vervullen. We voegen de Romantische en mythologische beelden toe om verder te bouwen op de betekenis van de nummers, en proberen nog een andere rode lijn daarin te vormen, naast de rode lijn van de nummers zelf.

Met Arvid probeer ik meer een verhaal te vertellen, om te bouwen op de betekenis van het nummer. Met ‘Sincerely, Jacob’ hebben wij bijvoorbeeld in beeld gebracht wat mijn emoties zijn bij de ruzie tussen mij en mijn vader, op een manier die niet tekstueel mogelijk is, maar waarbij wel een link is tussen de clip en de tekst. Zo wordt het gevoel bij het nummer sterker naar mijn mening en wordt de boodschap duidelijker. Dat gaan wij ook proberen voor de volgende clip, bij mijn volgende single ‘La Belle Dame’.

Ik bedank je voor je tijd! ‘La Belle Dame’ heb ik al live gehoord bij het PX Songwriters Guild en ik ben heel benieuwd naar de studio-versie daarvan en hoe artwork en clips de nummers gaan versterken. Kunnen we tijdens jouw optredens voor de Waterlandse Popprijs al een voorproefje verwachten van hoe de visuele kunst je nummers versterken?
Geen probleem, Roy. Ik vond dat je heel leuke en uitdagende vragen stelde, waar ik goed over na moest denken. Ik heb het plan om tijdens wat grotere shows de kunstwerken uit te stallen, en deel te maken van het geheel. Om de verhalen te kunnen vertellen en om het materiaal allemaal duidelijk te maken, zodat de boodschap beter overkomt. Ik denk momenteel niet dat ik dit ga doen bij de Waterlandse Popprijs. We hebben redelijk kort de tijd om te spelen, en uiteindelijk ben ik singer-songwriter. De muziek staat voorop en ik zal in die beperkte tijd proberen om gewoon zoveel mogelijk nummers te spelen. Wanneer ik daar meer de tijd voor heb, zal ik het breder gaan aanpakken. Elke boodschap is uiteindelijk ook te vinden in de nummers zelf, als je de nummers goed genoeg bekijkt en beluistert. Ik ga uiteindelijk meer van de omhangende verhalen vertellen rond de muziek, maar ik ga ook niet te veel weggeven, uiteindelijk wordt de betekenis van de muziek gemaakt door het publiek zelf, ik moet niet te veel van mijn eigen gedachtes daarover delen. Als het publiek het niet vindt, heb ik misschien mijn werk niet goed genoeg gedaan.

Wil je weten hoe Jacob D. Edward zijn muziek live presenteert? Tijdens de Waterlandse Popprijs treedt hij bij jou in de buurt op. Je kunt deze optredens bijwonen:
11 september: Dorpshuis Ilpendam
2 oktober: De Keyserin, de Beemster
9 oktober: De Harmonie, Edam
15 oktober: PX Volendam (finale)

12 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

La Belle Époque, Volume 1

Een dwarsdoorsnede van de Nederlandse alternatieve popmuziek komt samen op ‘La Belle Époque’. Onder leiding van Danny van Tiggele (o.a. Mister and Mississippi) is dit unieke samenwerkingsproject een bloemlezing van de eigentijdse Nederlandse muziekcultuur geworden.
Lees verhaal

Geluid als vriend en vijand

Gastschrijver Wouter Prinsen heeft de diagnose misofonie: hij kan bepaalde geluiden niet uitstaan. Toch zoekt hij regelmatig de grenzen op van de geluids- en muziekgrenzen, van John Cage tot de Japanse noise-artiest Merzbow. In dit artikel voor enClave beschrijft Wouter zijn relatie met nare en bijzondere geluiden.