Het weekend van 20 tot en met 22 augustus had Orla Gartland (geb. 1995) moeten optreden op Lowlands. Dit festival ging niet door, maar op 20 augustus kwam wel het debuutalbum van de Ierse zangeres en songwriter uit.

Op Woman on the Internet bezingt Orla Gartland in elf liedjes thema’s als volwassen worden en het ontwikkelen van een eigen identiteit. Vanaf haar dertiende plaatste Orla al video’s  op YouTube waarin ze op gitaar liedjes coverde. Ze wist nog niets van zangtechniek en probeerde op die manier feedback te krijgen (Soundhall). Terwijl jongeren constant op de gevaren van het internet worden gewezen, voelde Gartland zich er al vroeg comfortabel. De ‘woman on the internet’ die in twee liedjes en in de albumtitel voortkomt, ziet Gartland voor zich als een soort online ‘Wizard of Oz’-personage waar je naar toe gaat als je hulp nodig hebt, ook al besef je dat het niet de meest betrouwbare bron is: “Het is degene waar je naar toe kan, als je in je echte leven niemand weet waar je zo snel terecht kunt” (Hardbron).

Dat een groot deel van de internetcultuur vooral schone schijn is, bezingt Orla Gartland onder andere in ‘Pretending’ en ‘More Like You’. In gesprek met Nina Schaarschmidt van Atwood Magazine legt ze uit dat veel jongvolwassenen zich op sociale media als Instagram de kunst van het doen alsof hebben eigen gemaakt. Iedereen weet dat het niet echt is, maar toch roept het onzekerheid op wanneer je je aan dat beeld spiegelt. Deze gevoelens van onzekerheid ervaart ze zelf ook, en dat komt door het album heen steeds weer terug. Zoals ze in ‘More Like You’ het verhaal bezingt dat ze jaloers was op de andere vriendin van haar beste vriendin, gaat ‘Madison’ over hoe ze naar iemand opkijkt en haar als vriendin zou willen hebben om zich door haar steun beter te kunnen voelen.

De liedjes voor Woman on the Internet werden tijdens de coronapandemie geschreven. Toch wilde Orla Gartland absoluut niet dat het een verdrietig album zou worden of dat het later herinnerd zal worden als ‘lockdownalbum’. Omdat het leven op pauze stond en ze geen nieuwe inspiratie opdeed, luisterde ze oude spraakmemo’s af op zoek naar interessante, nog niet uitgewerkte ideeën. Ze hoopt dat het album een soundtrack voor een betere tijd zal zijn.

Haar kracht is dat ze graag schrijft over heel specifieke gevoelens. Ze noemt Phoebe Bridgers als voorbeeld van wie ze heeft geleerd duidelijker en directer te schrijven (Hardbron). In de teksten op Woman on the Internet legt Gartland haar onzekerheden en twijfels volledig bloot. ‘You’re Not Special Babe’ gaat over de verwarrende periode waarin twintigers zich niet zozeer anders voelen dan wanneer ze 19 waren, maar zich tegelijkertijd toch als volwassener beschouwen (McCarthy). Ze legt een arm om de schouder van de luisteraar die hetzelfde meemaakt: “If you could see yourself from above the sky, I think you’d say that  you’re doing fine”, zingt ze in het eerste couplet. En in de brug: “Everyone has days where they don’t wanna wake up.” Toen Gartland de meeste liedjes voor het album had geschreven, merkte ze dat persoonlijke groei het centrale thema is. In de openingstrack, ‘Things I Learned’, leidt ze dit in met een soort opsomming van de kennis die ze heeft opgedaan en de groei die ze heeft doorgemaakt.

Stephen White van The Last Mixed Tape beschrijft Woman on the Internet als “een zelfportret van Gartland en een spiegel voor de luisteraar”. Het kan des te meer als zelfportret gezien worden omdat Gartland niet alleen alle nummers schreef, maar deze ook zelf produceerde. Hierdoor klinken alle nummers precies zoals Orla Gartland ze in gedachten had. Dit levert dansbare popsongs op waar af en toe de invloeden in doorklinken van de muziek waarmee zij opgroeide zoals Avril Lavigne en Regina Spektor. De pop-punk invloeden van Avril Lavigne klinken bijvoorbeeld door in ‘Over Your Head’ en ‘Codependency’ terwijl in de rustige pianoballade ‘Left Behind’ echo’s van Joni Mitchell doorklinken.

Aan het slot van het album herhaalt Orla Gartland in de laatste 40 seconden enkele keren “We never talk about difficult things”. In plaats van erover te praten, bezingt ze op Woman on the Internet de moeilijke dingen in het leven van een twintiger die opgroeit in de tijd van het internet. Orla Gartland bracht haar debuutalbum uit op haar eigen label, ‘New Friends’. Zoals ze dat wilde is het geen verdrietig album, maar een hoopvolle boodschap aan jonge mensen die hetzelfde doormaken als zijzelf. Door haar eigen onzekerheden zo te bezingen en tegelijkertijd actief haar plaats op te eisen als liedjesschrijver, producer en uitgever, is zij een krachtig voorbeeld voor haar luisteraars.

Bronnen
“An interview with… Orla Gartland”, Soundhall, 23 februari 2012. https://soundhall.wordpress.com/2012/02/23/an-interview-with-orla-gartland/. 18 augustus 2021.

Hardbron, Lucy. “Close Reading: Logging on with Orla Gartland”, Gigwise, 22 juli 2021. https://www.gigwise.com/features/3401474/close-reading–logging-on-with-orla-gartland. 26 augustus 2021.

McCarthy, Neive. “Orla Gartland – Woman on the Internet”, Dork, 18 augustus 2021. https://readdork.com/albums/orla-gartland-woman-on-the-internet/. 18 augustus 2021.

Schaarschmidt, Nina. “Coming of age as a “Woman on the Internet”: in conversation with Orla Gartland”, Atwood Magazine, 9 juni 2021. https://atwoodmagazine.com/ogwi-orla-gartland-interview-2021-woman-on-the-internet-music/. 18 augustus 2021.

White, Stephen. “Review I “A self-portrait of Gartland and a mirror for the listener” Orla Gartland – Woman on the Internet”, The Last Mixed Tape, 15 augustus 2021. https://thelastmixedtape.com/2021/08/15/review-a-self-portrait-of-gartland-and-a-mirror-for-the-listener-orla-gartland-woman-on-the-internet/. 18 augustus 2021.

0 Shares:
You May Also Like