Angelique van den Hogen is een kunstenares uit Volendam. Ze gebruikt veel verschillende technieken in haar schilderijen, maar haar werken kenmerken zich misschien vooral door hun abstract expressionisme en Angeliques beheersing van aquarel en nat-in-nat verftechnieken. Emma Steur interviewt Angelique over de invloeden op haar werk, haar favoriete technieken, en haar ervaringen in de harde kunstwereld.

Om te beginnen, Angelique, je werk is nogal uiteenlopend, maar je abstracte galerij is toch wel de grootste. Vanwaar deze neiging naar het abstracte? Waar kwam de inspiratie om abstracte kunst te maken vandaan?

Dat is natuurlijk niet in 1 zin te vangen, waar mijn inspiratie voor abstractie vandaan komt. Mijn werk is inderdaad uiteenlopend. Inmiddels zijn mijn abstracte werken niet meer leidinggevend in mijn hele oeuvre. Geïllustreerde aquarellen voeren nu echter de boventoon. Zie bijvoorbeeld de werken die ik maak in samenwerking met mijn zus Gudy, die wekelijks de blogs schrijft van De Zusson. Hierbij maak ik de illustraties. Kijk en lees onze blog maar eens op Instagram of Facebook. Onze blog is ook wekelijks te lezen in de plaatselijke krant de Nivo.

Waar mijn inspiratie voor abstract vandaan komt zal ik je proberen uit te leggen, want zoiets komt niet vanzelf. Toen ik op 16-jarige leeftijd op les ging bij onze Volendammer kunstenaar Jan Stroek maakte ik al kennis met het losse schilderen en mijn interesse voor kunstenaars met een losse toets. Daar werden dus de eerste expressionistische werken nageschilderd. Ook natuurlijk de geijkte winterlandschappen, maar daar was ik al snel op uitgekeken. Op de leeftijd van 30 ben ik gaan aquarelleren bij Ella Aberson in Edam. Ella Aberson is nu al meer dan 10 jaar mijn collega en mede-eigenaar van ons Kunst Atelier of eigenlijk Kunstschool genaamd Kunst opStap. We geven wekelijks les aan ruim 100 volwassenen en kinderen in de leeftijd van 8 tot 82 jaar. Ik dwaal af. 

Het aquarelleren is een moeilijke techniek, eigenlijk de kunst van het weglaten. Het wit hoef je dus niet te schilderen, en water doet wat het wil dus dat is vaak een probleem voor velen. Ik leerde hierdoor nog losser te schilderen. Jaren later toen ik de 40 was gepasseerd besloot ik om mijn diploma te gaan halen aan de Kunstacademie te Haarlem. Vrije expressie van werken voerde daar de boventoon buiten de verplichte vakken om die je behoort te leren natuurlijk. Denken in vormen en vlakken is me daar helder geworden, en leren werken vanuit je intuïtie ook heel sterk. Daar is ook de interesse voor abstract werken aangewakkerd. Ik vond het heel interessant om mijn gevoelens, emoties, gedachten in vorm en kleur te verbeelden. Mijn afstudeerproject was abstract, heel riskant natuurlijk, want iedereen beleeft een beeld anders, omdat iedereen anders denkt. Het onderwerp was kermis. Ga daar maar aan staan. Als je die werken ook ziet zijn ze heel kleurrijk, het is echt een kakofonie van geluiden maar dan in abstractie geschilderd. 

Als ik nu echt denk waar mijn inspiratie vandaan komt is het uiteindelijk toch een zoektocht die iedereen heeft in zijn dagelijks leven en die ik verwerkt heb met mijn talent met schilderen. In het echte leven is het ook vaak dat je iets niet begrijpt wat vaak gepaard gaat met emoties, verwachtingen en gedachten. Ik probeer dat probleem met schilderen te begrijpen en dat met vorm of beeld te vertalen voor mezelf. Uiteindelijk is het beeld wat iemand heeft van iets altijd weer anders voor een ander persoon. Eigenlijk begint daar al het abstracte. Alles is niets.

(interview gaat verder onder de afbeelding)

“De twee garnalen meisjes”,

Heeft je woonplaats Volendam invloed op hoe je je schilderijen maakt? Is er een Volendamse kunstenaar waar je naar opkijkt?

Jazeker! In sommige series gebruik ik Volendam als uitgangspunt. Er is geen Volendammer Kunstenaar waar ik naar opkijk. Nog niet in ieder geval.

De kleuren in je schilderijen kunnen onverzadigd genoemd worden. Is er een reden voor de overwegend gedempte kleurtonen van je schilderijen?

Niet in al mijn werken gebruik ik onverzadigde kleuren, ik meng wel uiteraard, maar de kleuren die ik gebruik hebben meestal wel te maken met het onderwerp of de sfeer die ik wil uitdragen.

Je schilderijen zijn moeilijk onder een enkele noemer te plaatsen. Op je website zijn ze gelabeld als abstract, maar heeft dit de basis in bijvoorbeeld de werken van Pablo Picasso, Georg Baselitz, of Jackson Pollock? Met andere woorden: welke abstracte kunstenaar is de inspiratie voor jouw kunst?

Dat klopt inderdaad, het is dan abstract, dan weer abstract expressionistisch, dan weer neigt het naar Art Deco toe, het is inderdaad heel lastig om er een naam aan vast te plakken. Misschien is het wel een idee om er helemaal geen naam aan te geven, al is dat dan weer lastig met al die vraagstellingen die Facebook en Instagram of andere kunstplatformen van je willen weten. Wel weet ik dat ik inspiratie opdoe van een heleboel kunstenaars waaronder James Ensor, Cecily Brown, en eigenlijk alle kunstenaars van zowel de 18e, 19e , 20e en 21e eeuw. Ik kan overal inspiratie uithalen, ik volg mijn hart.

(interview gaat verder onder de afbeelding)

Is je stijl door grote veranderingen heen gegaan door de jaren heen?

Uiteraard, elke dag is weer een nieuwe dag vol met verrassingen.

Over stijl gesproken, ik zie dat je veel nat-in-nat werkt. Heb je nog een voorkeur voor medium of soort verf? Gebruik je naast verf speciale materialen die jouw schilderijen Angelique maken?

Mijn voorkeur is denk ik toch de aquarel verftechniek. De fineliner is een fijne stift die ik daarbij dan gebruik en waarmee ik met rake lijnvoeringen een gezicht kan laten lijken of een bepaalde uitdrukking met simpele lijnen kan raken.

Ik zag op je website dat je schilderijen ook verkopen in het buitenland. Hoe ben je in dat traject terecht gekomen? Heb je een grote klantenkring?

Via verkoopkanalen zoals etsy.com heb ik wat verkocht in het buitenland maar ook via exposities en zelfs op vakantie. Ik heb jaren terug geprobeerd om mijn klantenkring of eigenlijk mijn mailinglist op te bouwen, maar daar gaat zoveel werk in zitten. Ik ben daar niet goed in dus heb ik dat maar laten varen. Via Facebook en Insta probeer ik mijn werk eigenlijk te laten zien aan mensen die daar naar willen kijken. Meer niet.

(interview gaat verder onder de afbeelding)

“Abstracte duinen”, 1,5 bij 2 meter

Je hoort vaak dat de kunstwereld een mannenwereld is. Hoe navigeer jij je in de professionele kunstwereld? Is het moeilijk je hoofd boven water te houden?

In het begin na het slagen aan de Kunstacademie probeer je van alles om erbij te horen. Maar door de jaren heen ben ik daar ook wel inmiddels achter gekomen dat alles een illusie is. Vooral wat media betreft, eigenlijk is alles een grote luchtbel, en die heb ik allang al doorgeprikt. Was er al snel achter dat je als kunstenmaker je liefde voor het vak niet moet verliezen door steeds jezelf wijs te maken van “ik moet iets verkopen anders ben ik niet goed genoeg”. Blijf gewoon dat doen wat je graag doet, en hang er niet gelijk een label aan of een kaartje met een bedrag. Leg niet zo’n druk op jezelf. Ikzelf ben naast het schilderen (wat ik het liefst de hele dag doe) schilder- en tekenlessen gaan geven aan kinderen. Dat vond ik een hele leuke manier om toch aan geld te komen. In eerste instantie was dat niet veel natuurlijk, maar nu is dit inmiddels een Kunstschool waar ik dagelijks les geef aan volwassenen en vooral heel veel kinderen. Inmiddels heb ik jonge kunstenaars in dienst die eerst bij mij les hadden gehad, later naar de kunstacademie gingen en nu lessen verzorgen bij Kunst opStap. Dit is inmiddels een heel serieus en leuk kunstbedrijf geworden. En daarbij heb ik genoeg tijd en werk om kunst te maken voor mezelf en voor anderen in opdracht.

Doe je naast je werk als kunstenares ook nog andere dingen die te maken hebben met kunst?

Ik heb al een hoop verteld hierboven. Maar ik ben ook nog een aantal jaren voorzitter geweest bij de stichting Kunst Kijken in Volendam, waar we jaarlijks een enorme kunstroute organiseren, eerst tijdens de Volendammer dagen en later in de maand oktober.

Heb je tips voor andere opkomende kunstenaars in Edam-Volendam die het willen maken in de kunstwereld?

Blijf geloven in jezelf, volg je hart en doe gewoon wat je wilt. Met vallen en opstaan is iedereen groot geworden in waar hij of zij in gelooft. En begin rustig aan, Het wordt vanzelf groots als je al je positieve energie erin stopt.

5 Shares:
You May Also Like