In 2018 zag ik Lord Huron in TivoliVredenburg. Dit optreden stond in het teken van de release van hun derde album, Vide Noir, drie maanden later. Ik had kaartjes gekocht omdat ik de dromerige americana-muziek van de twee eerdere albums goed vond, maar met de nieuwe nummers bleek de band een grote stap richting rockmuziek te hebben gezet. Vide Noir liet ik daarom links liggen, net als de maandelijkse streaming show van Lord Huron, die afgelopen december werd aangekondigd.

Toen in februari en maart 2021 twee nieuwe singles uitkwamen, werd ik toch nieuwsgierig. ‘Not Dead Yet’ en ‘Mine Forever’ klonken weer als vanouds. Akoestische gitaren, strijkers en een flinke dosis galm zorgden voor het warme geluid van de eerste twee albums. Daarom werd mijn interesse in het aanstaande vierde album, Long Lost, toch gewekt.

Op 21 mei 2021 kwam het album uit. Net als de vorige twee albums, nam Lord Huron dit nieuwe album op in Whispering Pines, de studio die zij in 2014 kochten. Op dat moment was de studio al vijfentwintig jaar verlaten. Volgens de leden van Lord Huron huizen er muzikale geesten in het pand die af en toe in de opnames doorklinken. De band heeft de geschiedenis van hun studio (nog) niet geheel boven water kunnen krijgen. Zo vertelde frontman Ben Schneider in 2014 nog dat ze uit een betrouwbare bron hadden vernomen dat de studio gebouwd zou zijn voor Sam Cooke die in 1964 werd vermoord voordat de studio werd opgeleverd (Hit City U.S.A.). Tegenwoordig houden ze de vroege jaren ’70 aan als bouwdatum. Omdat het pand niet te vinden is in de oude stadsregisters van Los Angeles (McClelland), heeft de band zelf een geschiedenis bedacht voor de Whispering Pines studio. Zo zou de studio het kloppend hart geweest zijn van een vroegere platenmaatschappij, Whispering Pines Records. Deze indrukwekkende mythevorming rond de studio en deze fictieve platenmaatschappij vormden de basis voor Long Lost.

Het idee is dat lang vergeten artiesten in de Whispering Pines studio hun albums opnamen, net als de soundtracks van “geliefde films als Gun Thunder en L’île Cosmique” (Lord Huron). Met het verstrijken van de tijd zijn die artiesten en films echter in de vergetelheid geraakt. Daarom worden zij in de vierdelige streaming show Alive from Whispering Pines door de (fictieve) oprichter van Whispering Pines Records, Tubbs Tarbell, in herinnering geroepen. Alleen zijn deze herinneringen door de tijd vervaagd en zijn alle gezichten op de foto’s en in de video’s weggeveegd en van de albumhoezen weggesleten.

Alive from Whispering Pines bracht de fictieve geschiedenis naar de echte wereld. De nummers van de ‘lang verloren’ muzikanten van Whispering Pines Records, zijn de nummers van Long Lost. Over het openingslied van het album, ‘The Moon doesn’t Mind’, vertelt Lord Huron-frontman Ben Schneider aan Flood Magazine dat hij zich voorstelt dat het aan het eind van de Westernfilm Gun Thunder gespeeld wordt: “een droevig cowboydeuntje dat een tragisch verhaal bevat over tegenspoed in het Oude Westen”. Doordat dit lied klinkt alsof het op een oude bandrecorder is opgenomen, creëert het gelijk de nostalgische sfeer die past bij de mythevorming rond het oude Whispering Pines Records.

Over het tweede lied op het album, ‘Mine Forever’, vertelde Ben Schneider bij de The Late Late Show with James Corden, dat het is geschreven vanuit het perspectief van iemand die waanvoorstellingen heeft met betrekking tot een relatie waarvan hij weigert te accepteren dat die voorbij is. Dat neemt behoorlijk obsessieve vormen aan. Vertaald in het Nederlands luidt de brug van het lied: “Ik kan niet slapen zonder jou. Misschien kan ik over je dromen als ik in mijn graf lig. […] Ik wil niet sterven, maar ik kan niet zonder jou leven. Ik ben te jong om te sterven! […] We zullen altijd samen zijn. In gedachten ben je eeuwig de mijne”. Op het album herinnert Tubbs Tarbell ons na dit nummer in een gesproken interlude eraan dat Long Lost gezien moet worden als een bloemlezing van de artiesten die vroeger in de Whispering Pines studio hebben opgenomen: “Now folks, from what I hear this young fella comin’ up next is one helluva performer. So without any further delay, let’s see what he can do!”.

Van meerdere passages op het album kan ik me voorstellen dat ze je een contactverbod zouden opleveren wanneer je ze direct tegen iemand zegt in plaats zingt. Zeker bij de volgende twee nummers, ‘Love Me Like You Used To’ en ‘Meet me in the City’, bekruipt mij het gevoel alsof ik naar de Amerikaanse Tino Martin of Nielson aan het luisteren ben. Net als in ‘Jij Liet me Vallen’ (Tino Martin) en ‘IJskoud’ (Nielson) lijken de ik-personen in deze nummers namelijk niet te willen beseffen dat de mening en de gevoelens van de ander er in een relatie ook nog toe doen. In het tweede couplet van ‘Love Me Like You Used To’ geeft de zanger toe fouten gemaakt te hebben, maar bezweert hij te zijn veranderd. Ze heeft hem nog niet eens binnengelaten, of hij vraagt al: “Will you let me lay beside you? Will you grant me my request?”. Ook het refrein heeft iets disfunctioneels: “Love me like you used to and I’ll praise you like I should. Love me if you choose to, though you say that I’m no good”. In ‘Meet me in the City’ draagt hij ‘zijn liefste’ letterlijk op haar partner te verlaten en hem in de stad te ontmoeten. Gelukkig is het allemaal ‘niet echt’.

Na een nieuwe interlude van Tubbs (“Alright, and what would you like to sing for us tonight?”) volgen vijf nummers waarin rijkelijk wordt verwezen naar liedjes, personages en verhalen van de eerdere Lord Huron-albums. De pastorale beschrijvingen van een leven in de vrije natuur op titeltrack ‘Long Lost’ wekken herinneringen op aan de dromerige sfeer van de eerste twee albums. Een verwijzing die het fictieve Lord Huron-universum ontstijgt maar juist verwijst naar de band zelf, is wanneer in ‘Where Did the Time Go’ wordt gezongen “May you learn the reasons why. May you live until you die.” Lord Huron werd in 2017 namelijk plots wereldwijd geliefd nadat hun lied “The Night we Met” een belangrijke rol speelde in het eerste seizoen van de Netflix-serie 13 Reasons Why. In ‘Meet me in the City’ werd deze verwijzing al voorbereid in het eerste couplet met de zin “Put on the dress you wore the night we met”.

“May you live until you die” is de zin waar Tubbs Tarbell elke aflevering van Alive from Whispering Pines mee afsloot. De oorspronkelijke artiesten van Whispering Pines Records zijn inmiddels overleden of in ieder geval vergeten, maar Lord Huron is ‘Not Dead Yet’. Long Lost is meer dan een album. Het geeft een inkijkje in een alternatieve dimensie. Het wordt afgesloten met ‘Time’s Blur’, een 14-minuten durende soundscape die is opgebouwd uit de geïsoleerde sporen van de strijkinstrumenten en koorstemmen welke met een analoge bandrecorder sterk zijn vertraagd. Dit sluitstuk stelt de vervaging voor die de verstrijkende tijd met zich meebrengt (Atwood Magazine), zoals in de grafische uitingen alle gezichten door de tijd zijn uitgeveegd. Lord Huron geeft met Long Lost opnieuw een gezicht aan Whispering Pines zodat deze geschiedenis niet vergeten wordt. May you live until you die!

Bronnen
Jenke, Brittany. “The story of the greatest record label that never was: Lord Huron’s Whispering Pines”, Tone Deaf, 26 mei 2021. https://tonedeaf.thebrag.com/greatest-record-label-never-was-lord-huron-whispering-pines/. 22 juli 2021.

Lord Huron. “Whispering Pines Records.” YouTube, 9 februari 2021. https://www.youtube.com/watch?v=5TnMTs41reg. 23 juli 2021.

McClelland, Ray. “Lord Huron: Ben Schneider talks to guitarguitar”, guitarguitar, 30 april 2021. https://www.guitarguitar.co.uk/news/141370/. 22 juli 2021

Mosk, Mitch. “Interview: Lord Huron dive into Time’s Blur on their “Indefinably Nostalgic” 4th Album ‘Long Lost’”, Atwood Magazine, 25 mei 2021. https://atwoodmagazine.com/lhll-lord-huron-interview-long-lost-album-music-2021/. 22 juli 2021.

Pearlman, Mischa. “Lord Huron’s Ben Schneider Walks Us Through His Artwork for “Long Lost””, Flood Magazine, 1 juni 2021. https://floodmagazine.com/88920/lord-huron-ben-schneider-long-lost-artwork/. 22 juli 2021.

Sutz, Colin. “In the Pines: Touring Lord Huron’s Personal Studio”, Hit City USA, 3 december 2014. http://www.hitcityusa.com/editorial/post/2014/12/3/photo-set-lord-hurons-whispering-pines-studio. 22 juli 2021.

The Late Late Show with James Corden. “Lord Huron: Mine Forever.” YouTube, 18 juni 2021. https://www.youtube.com/watch?v=T5veL2eu9WQ. 20 juli 2021.


0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Orla Gartland – ‘Woman on the Internet’

Terwijl jongeren constant op de gevaren van het internet worden gewezen, voelde Orla Gartland zich er al vroeg comfortabel. Met ‘Woman on the Internet’ legt de Ierse zangeres en songwriter een arm om de schouder van luisteraars die hetzelfde doormaken als zij.