Sinds juli woon ik in Enschede om Crossmedia Design te studeren. Wanneer mensen mij vragen wat dat inhoudt is mijn antwoord steeds: dat moet ik zelf ook nog ontdekken. Het is iets als grafisch ontwerpen, maar dan uitgebreider. Toen ik tijdens de introweek mijn rooster kreeg werd ik eigenlijk niet veel wijzer over hoe mijn opleiding nou eigenlijk in elkaar steekt, want er stonden vakken op als ‘Concept’ en ‘Image’. Dus, voor diegenen die zich ook afvragen hoe een studie op de kunstacademie eruit ziet: bij deze, een beschrijving van mijn bezigheden het afgelopen semester. 

Ons rooster herhaalt zich elke twee weken, wat betekent dat we een rooster hebben voor even weeknummers en voor oneven weeknummers. We hebben één vak per dag. Soms ‘s ochtends (10:00-12:30) of ‘s middags (13:30-16:00), of allebei. 

Maandag: Typografie/Image

Bij typografie werken we aan een eigen toolkit; een ontwerp waarmee je letters kunt vormen. De docent heeft ons een inschrijfformulier gegeven waarop je kunt aangeven op welk moment van de dag je langskomt om je proces te laten zien en even te overleggen – je hoeft dus niet de hele dag op school te zijn. Je komt in groepjes langs, laat je ontwerp zien en de docent en medestudenten geven feedback. Ook vertelt de docent tussendoor wat over typografische begrippen en regels die je in je achterhoofd kunt houden bij het ontwerpen. 

Zelf werk ik aan een alfabet met lucifers, zodat je geheime boodschappen kunt achterlaten door lucifers neer te leggen. 

Het vak Image duurt de hele dag en gaat dit semester vooral over analoge fotografie. ‘s Ochtends hangen we de muren vol met wat we de afgelopen twee weken hebben gemaakt en soms houdt iemand een korte spreekbeurt over een fotograaf die hij of zij toegewezen heeft gekregen. ‘s Middags krijgen we meestal tijd om de donkere kamer in te gaan om onze foto’s te ontwikkelen – we moeten alles analoog doen, dus ook het ontwikkelen en printen van onze foto’s.

We werken aan twee opdrachten tegelijk: de 5-uurs wandeling en een film noir-project. Voor de 5-uurs wandeling hebben we allemaal een eigen woord gekregen (mijn woord is ‘kristal’), en het is de bedoeling dat we vijf uur lang met onze camera op pad gaan en ondertussen alleen aan ons woord denken. Uiteindelijk kom je achter een nieuwe betekenis van het woord, net zoals hoe een woord heel raar begint te klinken als je het tien keer achter elkaar zegt. Die betekenis moeten we vastleggen in foto’s en die tentoonstellen.

Voor het film noir-project hebben we in groepjes een pagina van een filmscript gekregen en die moeten we naar vijf foto’s vertalen. Hiervoor moeten we een storyboard maken en kostuums plannen en dat soort zaken, dus hiervoor krijgen we ook ‘s middags de tijd.

page3image49982848
Een van mijn foto’s die ligt te drogen na ontwikkeling

Dinsdag: Software

Op dinsdagochtend hebben we Software. We krijgen les over Photoshop en InDesign. Ik vind het lastig, omdat ik eigenlijk gewend ben om te schilderen en te tekenen in plaats van op een computer te werken. De lessen vliegen voorbij omdat we én kijken wat de docent voordoet, én het zelf nadoen, én aantekeningen maken voordat we alles weer vergeten. 

Woensdag: Think

Iedere woensdag hebben we ‘s ochtends theorieles: THeorie IN de Kunsten. Het is een combinatie tussen kunstgeschiedenis en filosofie en is niet op chronologische, maar op thematische wijze ingedeeld. Zo hebben we een aantal colleges over feminisme gehad, en nu is het thema ‘Schoonheid’. Ook zijn we al een keer op excursie geweest naar een museum. 

Donderdag: Concept/Handmade

Voor het vak Concept krijg je twee dagen voor de les een opdracht die je moet presenteren. Zo hebben we een keer allemaal een random titel gekregen waar we zelf een concept van moesten maken. Of we moesten een knop verzinnen in een publieke ruimte waar mensen op konden drukken voor een bepaalde gebeurtenis. Wat die gebeurtenis was mocht van alles zijn. Bij sommigen kwam er ergens een papiertje uit met een leuk feitje of compliment, bij anderen gebeurde er iets met licht of water, en bij een andere klasgenoot zou er een persoon met een puppy aankomen lopen. Het is altijd heel interessant om te zien waar iedereen mee komt, terwijl we toch allemaal dezelfde opdracht hebben gekregen. 

Bij handmade krijgen we vaak kleine oefeningen om onze creativiteit te testen. Zo hebben we elkaar getekend met een bepaalde beperking (“teken mij met je niet-dominante hand”, “teken mij terwijl jij ondersteboven staat”) en hebben we allemaal een paarse muis op iets geels moeten maken. Ook hebben we een grotere opdracht gekregen: we moeten een ode brengen aan onze favoriete kunstenaar in de vorm van een kostuum. 

page5image49954816
Mijn paarse ‘muissie’ op een gele kaasboterham

Vrijdag: Fototechniek/Materiaal

De week eindigt met Fototechniek, misschien wel mijn minst favoriete vak omdat het best technisch is. We leren over alle functies op een digitale camera, van ISO tot sluitertijd tot diafragma tot scherptediepte. 

Ook hebben we om de week Materiaal, wat heel vrij is. We krijgen een soort thema waarbinnen we mogen experimenteren met alles wat onder materiaal valt (wat dus eigenlijk ook alles is). Zo was de eerste opdracht ‘construct/deconstruct’, we moesten iets maken dat in en uit elkaar kon. Nu zijn we bezig met tijdelijkheid. De docent laat veel voorbeelden zien, wat heel inspirerend is. Materiaal vind ik soms lastig omdat het ‘domweg’ iets maken is zonder verhaal of concept erachter, maar ik leer het steeds leuker te vinden om dat conceptdenken los te laten. 

Workshops en Werkschouw

Op school zijn verschillende werkplaatsen waar we ons zelf kunnen inschrijven voor workshops om te leren werken met het materiaal. Zo heb ik in de houtwerkplaats een kistje gemaakt en bij keramiek veel geëxperimenteerd met gieten en mallen, wat ik over een paar weken kan bakken en glazuren. 

Tijdens het semester krijgen we geen cijfers. De docenten zijn als een soort coach aanwezig om je te helpen, en pas op de werkschouw komt de beoordeling met een cijfer. Je krijgt een deel van een lokaal om alles wat je het afgelopen semester hebt gemaakt tentoon te stellen, en dan komen de docenten langs om te beoordelen of je aan de opdrachten hebt voldaan, je best hebt gedaan, unieke dingen hebt bedacht en op de opleiding thuishoort.  

page6image49975152
Bij de keramiekworkshop hebben we laatst allemaal mallen gegoten en de volgende dag een gezamenlijk beeld in elkaar gezet.

Wat voor mij vooral belangrijk was bij het kiezen van mijn studie was dat ik ook dingen mocht doen. Als VWO-leerling is de voor de hand liggende keuze natuurlijk om naar de universiteit te gaan, maar ik wil niet lezen en schrijven over kunst, ik wil zelf kunst maken. Deze HBO-opleiding was perfect voor mij, dus ik dacht “waarom niet? Als het niks is, kan ik altijd nog naar de universiteit.” Gelukkig lijkt dat niet het geval te zijn, en ik ben benieuwd waar ik over drieëneenhalf jaar sta als ontwerpster, kunstenaar of grafisch ontwerpster. 

0 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Kleifilosofie

Gastschrijfster en kunstenares Catharina Kemper schrijft over keramiek en klei, trial en error, en de kleifilosofie die zij opdeed na haar kunststudie.
Lees verhaal

Oktober kunstmaand: Interview met Angelique van den Hogen

Oktober is kunstmaand in de gemeente Edam-Volendam. Speciaal voor deze gelegenheid interviewt de jongerenredactie van enClave iedere week een aantal prominente kunstenaars dat actief is in de gemeente. Deze week interviewt Emma Steur kunstenares Angelique van den Hogen.
Lees verhaal

In het harnas voor overspel?

De tentoonstelling Romanovs in de ban van de ridders in museum Hermitage Amsterdam, laat zien hoe deze fascinatie met de Middeleeuwen eruitzag voor de Russische tsaren.