In 1995 kwam Colours of the Wind van Pocahontas op nummer 4 te staan in de Billboard top 100. Sindsdien is alleen Let It Go uit Frozen erbij in de buurt gekomen, namelijk op nummer 5 in 2014. Maar na 26 jaar is daar verandering in gekomen: We Don’t Talk About Bruno van de nieuwe Disneyfilm Encanto is deze week op de 4e plek beland, geschreven door niemand minder dan Lin-Manuel Miranda (Vorel, 2022).
De film gaat over een familie met magische krachten die ze dreigen te verliezen. Het deed me denken aan Moana, waarvoor Miranda ook de muziek heeft geschreven, aangezien de hoofdpersoon ook een dochter is die het dorp op de een of andere manier moet redden. Dat juist We Don’t Talk About Bruno zo’n hit is geworden is verrassend, maar zeker niet onterecht.
In de hit We Don’t Talk About Bruno zingt de familie over een verstoten familielid. Bruno had de gave om (vaak negatieve) voorspellingen te doen, wat ervoor zorgde dat iedereen een hekel aan hem kreeg en hij uiteindelijk is vertrokken om de familie te beschermen. In die zin doet het denken aan Let It Go, aangezien Elsa ook vertrok omdat ze dacht dat zij de slechterik was.
Echter is We Don’t Talk About Bruno niet per se het nummer waarvan je zou verwachten dat het zo’n enorm succes wordt. Het is niet per se een conventioneel en poppy meezingnummer, wat bijvoorbeeld Surface Pressure wel is, maar de melodie blijft wel degelijk in je hoofd hangen. Het nummer zit boordevol muziektheoretisch symbolisme, en dat maakt het bijzonder genoeg om dat plekje in de top 5 te verdienen.
Miranda leek een swingende versie te willen maken van de pauzefinale in Hamilton: Non-Stop. Ieder personage zingt een eigen melodielijn, die op het eind allemaal samenkomen en versmelten tot een prachtig overweldigende, georganiseerde chaos.
Zoals Howard Ho (2022) in zijn YouTube video over het nummer vertelt: ieders melodielijn past ook bij het personage. De onderdanige man herhaalt alleen wat zijn vrouw zingt, de overprikkelde tante zingt veel woorden op dezelfde toon en de perfecte zus zingt in majeur.
Over majeur en mineur gesproken: het nummer wordt gespeeld in de toonsoort C mineur, waarin G het akkoord is dat gebruikt wordt als opstapje terug naar de C. Brunos naam wordt gezongen op de G, om terug te komen bij het hoofdakkoord, net zoals hoe Bruno uiteindelijk het opstapje is voor de hoofdpersoon om het probleem op te lossen (Howard Ho, 2022).
Naast alle muzikale referenties naar het verhaal past het nummer zelf, en de rest van de film, ook enorm goed binnen Mirandas oeuvre. In mijn vorige recensies over zijn werk maakte ik al duidelijk dat ‘tijd’ altijd een thema is in Miranda’s werk, en zo ook in Encanto: het symbool van Bruno’s gave is een zandloper en hij voorspelt wat er in de toekomst zal gaan gebeuren. Ook komt er vaak een wekkertje voorbij gehuppeld om de hoofdpersoon eraan te herinneren dat ze niet veel tijd meer heeft, in welke zin dan ook.
Inmiddels is Lin-Manuel Miranda niet meer weg te denken uit de musical- en animatiefilmwereld. Alles wat deze man schrijft lijkt succesvol uit te pakken, en I’m here for it. Laten we het nog vaak met z’n allen over Bruno hebben.
Encanto is te streamen op Disney+.
Lees ook de andere artikelen van Madelief over Lin-Manuel Miranda:
TICK TICK BOOM: een driedubbele musical
IN THE HEIGHTS: de West Side Story van onze generatie
Bronvermelding
Howard Ho. (2022, 21 januari). How We Don’t Talk About Bruno Works & Why It’s Amazing [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=3O28uSZxyEw&t=718s
Vorel, J. (2022, 20 januari). Encanto’s “We Don’t Talk About Bruno” Has Surpassed “Let It Go” on US Charts, Becoming Biggest Disney Tune in Decades. Pastemagazine.Com. Geraadpleegd op 21 januari 2022, van https://www.pastemagazine.com/movies/disney/encanto-we-dont-talk-about-bruno-charts-awards-let-it-go/