In 2019 ben ik vol enthousiasme begonnen aan mijn profielwerkstuk over de invloed van massamedia op de muziekindustrie. Ik was ervan overtuigd dat er alleen positieve kanten zaten aan het Spotify algoritme, maar door mijn onderzoek zijn ook de keerzijdes van het algoritme duidelijk geworden. Het algoritme is speciaal gemaakt zodat het op basis van streamingdata je de juiste muziek aanbeveelt. Het zorgt er ook voor dat artiesten zonder promotie terecht kunnen komen in je Discover Weekly afspeellijst. Dit kan voordelig zijn voor zowel de artiest als de consument, maar er wordt ook misbruik van gemaakt om meer streams te winnen. Dit is niet waar het om zou moeten gaan. 

De introductie van streamen heeft niet alleen een enorme invloed gehad op de manier waarop we muziek consumeren, maar ook op de productie van muziek. Zo telt een stream pas als een lied langer dan 30 seconden is beluisterd. Deze regel heeft als gevolg dat men liedjes is gaan schrijven met een kortere intro, zodat luisteraars niet te snel afhaken. Dit betekent ook dat liedjes met een korte intro meer beluisterd worden, wat er ook weer voor zorgt dat deze weer meer naar voren worden geschoven door het algoritme. Het feit dat mensen de manier waarop zij muziek schrijven hebben aangepast om zo meer streams zouden krijgen door het algoritme, gaat voor mij tegen het hele idee van muziek in. Spotify is leuk, maar het moet niet de overhand krijgen in de creatieve vrijheid van muzikanten. 

Natuurlijk is het algoritme niet helemaal slecht. Voor de luie consument is het eigenlijk wel makkelijk. Na een tijdje zorgeloos streamen is het algoritme zo scherp dat je Discover Weekly voelt alsof je beste vriend speciaal een mixtape voor je heeft gemaakt. Ook voor artiesten is het perfect dat hun muziek de juiste doelgroep bereikt via het algoritme. Het is echter een grote bijdrager aan de intense commercialisering van de muziekindustrie. We leven in een tijd waarin de streamcijfertjes op een computer belangrijker aan het worden zijn dan de muziek zelf, en dat is zonde. 

Ik ben enthousiast voorstander van het Spotify algoritme, maar vind het jammer dat het in grote mate bijdraagt aan de commercialisering van muziek. Voor mij is de inhoud van muziek het belangrijkste en niet de trucjes om meer streams te verdienen en de eigen zakken te vullen. In dat opzicht is het algoritme een aardige vriend, die een hoop ellende heeft veroorzaakt.

1 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

La Belle Époque, Volume 1

Een dwarsdoorsnede van de Nederlandse alternatieve popmuziek komt samen op ‘La Belle Époque’. Onder leiding van Danny van Tiggele (o.a. Mister and Mississippi) is dit unieke samenwerkingsproject een bloemlezing van de eigentijdse Nederlandse muziekcultuur geworden.