(Uit het nieuwe magazine en-Clave, nu te koop bij Jan Cas Sombroek, Primera Volendam en Boekwinkel ‘t Pakhuys Edam)

Een ongekend aanpassingsvermogen nodig hebben staat misschien wel centraal in het afgelopen jaar. Vele mensen zouden deze tijd liever uit het geheugen wissen of van de kalender scheuren. Diverse sectoren, zoals de horeca- en culturele sector, hebben het zwaar te voortduren onder alle coronamaatregelen die niet alleen ons land, maar vrijwel elk land rijker is. Na  dertien maanden in deze crisis hebben ondernemingen de deuren moeten sluiten, verkeren theaters en musea in zwaar weer en is de sociale wereld van eenieder aanzienlijk kleiner geworden.

Ondanks alle tegenslagen heb ik mij meerdere keren verbaasd over het aanpassingsvermogen van ons als mens. Ik doel hier niet alleen op het snel schakelen naar een thuiswerkplek en wennen aan mondkapjes in het straatbeeld. Ik richt mijn woorden tot de ondernemers die halsoverkop zijn veranderd van productie. Eén om de kop boven water te houden en twee om te voorzien in de huidige vraag (naar mondkapjes, plexiglas schermen, take-away etc.)

In het kader van dit blad, omgedoopt tot enClave, richt ik mijn woorden tot iedereen die ervaren heeft dat uitingen van creativiteit zoals kunst, literatuur en muziek verplaatst zijn naar onze woonkamers. Beperkingen in het sociale leven hebben voor sommige van ons ruimte gemaakt voor herleefde interesses. Wanneer ik een kijkje achter mijn eigen voordeur neem, heb ik de aanschaf van boeken aanzienlijk zien stijgen en is het aantal instrumenten in huis toegenomen. Wat in maart 2020 begon met tijd dodend puzzelen, is in de loop van de maanden een bakermat geworden voor persoonlijke ontwikkeling.

enClave maakt onderdeel uit van deze ontwikkeling. Dit jaarlijkse tijdschrift dat nu gekoppeld is aan het weblog enClave, biedt een podium voor jongeren om hun stem te laten horen. Door een groeiend team van ondertussen negentien personen en een aantal gastschrijvers, worden artikelen gepubliceerd over cultuur in de breedste zin van het woord. Uit de onderwerpen van de eerste artikelen blijkt dat de behoefte aan een platform als enClave dan ook groot is. Het biedt ruimte voor de geschreven werken van jongeren (en jongvolwassenen) die in plaats van kuddegedrag vertonen, een eigen mening vertolken. Belangrijker nog, het is een stap dichterbij het uiteindelijke doel om leeftijdsgenoten te introduceren en interesseren in de verschillende facetten die cultuur rijk is. Deze diversiteit in culturele uitingen, vormt direct een mooie brug naar de artikelen in deze uitgave van enClave.

Hoe bepalend is het collectief geheugen van een gemeenschap in de vorming van de lokale cultuur? Marcel Tuyp illustreert dit met een artikel over gemeenschappelijke trots Arnold Mühren; een dieptestuk over deze voetbalheld en de voetbalcultuur in Volendam.

Paul Bond laat ons kennis maken met zijn versie van lockdownliteratuur in Hemingways A Moveable Feast. Het verhaal van de toen nog jonge schrijver in Parijs. […]één waar wij als lezer van kunnen leren dat we oplettender kunnen zijn, en in staat zijn constant schoonheid te scheppen in de kleine dingen”, aldus Paul Bond. Zijn sterke beschrijving van het werk van Hemingway heeft in mij het verlangen al aangewakkerd om dit boek zo snel mogelijk te lezen. In het huidige digitale tijdperk is het aandachtig lezen van boeken of essays helaas niet langer vanzelfsprekend. Sterker nog, de leesvaardigheid onder jongeren is aanzienlijk gedaald. Frank Bond besteedt aandacht aan deze te betreuren kwestie en schrijft een verrassend pleidooi voor het toepassen van strips als medium voor “het nieuwe aandachtig lezen”. Met het artikel Strips van straks […], vult hij broer Paul Bond feilloos aan. Enerzijds wordt het belang van leesvaardigheid benadrukt, waar anderzijds een voorbeeld gegeven wordt van de schoonheid en lering die getrokken kan worden uit een literair werk.

Sandra Keizer neemt een culinair kijkje in de keuken van haar favoriete tapasrestaurant Los del Puerto in Monnickendam. “Onze kinderen willen hier altijd graag naartoe, omdat ze daar zo gastvrij zijn”, vertelt Sandra. Voor de liefhebber is een qua bereiding afwijkend recept voor Pulpo a la Gallega (octopus) bijgevoegd.

Jazzliefhebber, radio- en televisiemaker Harry Hulskemper heeft ons vorig jaar meegenomen in het leven van zijn all-time favorite artist Dizzy Gillespie. Het langverwachte deel II van Dizzy, charlatan of professor?  over de loopbaan van deze virtuoze trompettist, is nu eindelijk hier. Uiteraard niet zonder cliffhanger, want ook volgend jaar gaat dit verhaal verder.

Wat zal de rest van dit jaar ons nog brengen? In ieder geval tijd om onze creatieve en kennelijk hele wendbare geesten te laten prikkelen en ontwikkelen. Mogen alle briljante ideeën, verhalen en bijzonderheden een podium krijgen, letterlijk en figuurlijk. Hopelijk tot snel op www.en-clave.nl en voor nu veel leesplezier!

Jayne Keizer

Hoofdredacteur enClave weblog

5 Shares:
You May Also Like
Lees verhaal

Strips van Straks

Een introductie en voorproefje van Frank Bonds stuk "Strips van Straks". Dit stuk is in zijn geheel te lezen in cultureel opinieblad enClave (mei 2021) en vanaf nu te koop bij de boekhandel.
Lees verhaal

Het Boorgat

Ik blies even door het gaatje. Nu kon ik zien wat er aan de andere kant gebeurde.